TALKSHOW 05/23 : Menempuh Alam Remaja @ SK Assam Jawa

 


Remaja adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan fasa transisi di antara zaman kanak-kanak dan zaman dewasa. Secara umum, remaja didefinisikan sebagai individu yang berusia antara 13 dan 19 tahun. Pada masa ini, seseorang sedang mengalami perubahan fizikal, emosional dan sosial yang signifikan. 

Tanggal 7/2/2023, saya berkesempatan bersama adik-adik tahun 6 di SK Assam Jawa, Kuala Selangor dalam slot "Menempuh Alam Remaja". Perjalanan menuju ke sana mengambil masa hampir sejam dengan jarak 55km satu hala. Kali ini, ianya bebas daripada kesesakan trafik. Alhamdulillah.


Untuk rekod, ini merupakan kali kedua saya bertandang ke sekolah ini. Kali pertama ialah pada tahun 2015 dahulu ketika mana kami ditugaskan untuk membuat kunjung bantu sekolah ini ke pertandingan Surau Imarah Peringkat Kebangsaan. Berkat kerjasama semua pihak terutamanya warga SK Assam Jawa sendiri, surau yang diberi nama Surau Al-Jariah telah dinobatkan sebagai Johan dalam pertandingan Anugerah Surau Imarah Sekolah-sekolah KPM 2018.




Kali ini, perkongsian berkisarkan tentang aqil baligh dan juga proses untuk menjadi dewasa. Juga dikongsikan juga cabaran dan dugaan yang bakal mereka hadapi di alam remaja. Selain itu, perkongsian diselitkan dengan beberapa game dan energizer bagi mengekalkan fokus adik-adik penonton. 

Alhamdulillah, ianya mendapat maklum balas yang positif daripada pihak sekolah. Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak SK Assam Jawa di atas ruang dan peluang yang diberikan. Semoga adik-adik SK Assam Jawa akan menjadi anak yang soleh dan solehah dan akan menjadi pemimpin negara apabila dewasa kelak. Amin! Amin! Amin!

MUALLIM HAZAR
7 Februari 2023

Post a Comment

0 Comments