TALKSHOW 03/23 : AQBAL - Melangkah Ke Alam Remaja @ SK Bandar Baru Selayang

 


AQBAL merupakan ringkasan kepada  "'Aqil Baligh". Ianya adalah istilah dalam bahasa Arab yang memiliki maksud "Dewasa Akal". Ini merujuk pada seseorang yang memiliki kemampuan untuk memahami dan membuat keputusan yang bijaksana, serta bertanggung jawab atas tindakan mereka. Dalam hukum Islam, konsep aqil baligh biasanya digunakan untuk menentukan apakah seseorang sudah cukup umur untuk melakukan hal-hal tertentu, seperti menikah atau membuat keputusan terhadap sesuatu permasaalahan. Umur seseorang yang dikategorikan sebagai "aqil baligh" dalam hukum Islam bervariasi berdasarkan madzhab (tradisi hukum) dan negara. Namun, umumnya dianggap bahawa seseorang mencapai tahap aqil baligh pada usia 15 tahun untuk laki-laki dan 9 tahun untuk perempuan. Namun, ini mungkin berbeza berdasarkan latar belakang dan juga cara pemakanan individu.


Alhamdulillah. Hari ini diberi kesempatan untuk bersama murid-murid tahun 6 di SK Bandar Baru Selayang untuk berkongsi tentang aqil baligh dan remaja. Program selama 2 jam ini diisi dengan maklumat-maklumat penting untuk mereka yang bakal menempuh alam remaja. Remaja sering menghadapi cabaran dalam masa transisi mereka menuju dewasa. Beberapa cabaran yang sering dihadapi oleh remaja meliputi :

Perubahan fizikal dan hormon : Remaja sering mengalami perubahan fizikal dan hormon yang mempengaruhi bagaimana mereka berfikir dan merasa.

Tekanan daripada keadaan sekitar : Remaja selalunya mengalami tekanan daripada rakan-rakan, keluarga, dan masyarakat untuk memenuhi kehendak mereka.

Masalah hubungan dan percintaan : Masalah yang selalu dihadapi oleh para remaja masa kini. Mereka mendahulukan cinta daripada cita-cita.


Masalah mental dan emosi: Remaja sering mengalami masalah mental dan emosi seperti depresi, kecemasan, dan masalah perilaku.


Dalam slot ini, banyak yang saya telah kongsikan bersama murid-murid tentang cara untuk menghadapi cabaran di alam remaja. Tahniah diucapkan kepada Panitia Pendidikan Islam dan Bahasa Arab atas penganjuran ini. Semoga ianya memberi satu motivasi untuk murid-murid untuk menjadi yang lebih baik dari hari ke hari.



MUALLIM HAZAR
02 Februari 2023

Post a Comment

0 Comments