TALKSHOW 11/23 : PBD Bagi Mata Pelajaran Bahasa Arab

 


Pentaksiran bilik darjah merujuk kepada proses menilai dan menilai prestasi pelajar dalam bilik darjah. Ia biasanya melibatkan pelbagai kaedah dan instrumen penilaian seperti ujian bertulis, tugasan, projek, dan penilaian prestasi selama tempoh pembelajaran.

Pentaksiran bilik darjah penting kerana ia membantu guru mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pelajar, serta memberikan maklumat yang diperlukan untuk membantu pelajar meningkatkan prestasi mereka. Ia juga membantu guru memperbaiki pengajaran dan pembelajaran untuk menyesuaikan dengan keperluan dan tahap kemahiran pelajar.

Selain itu, pentaksiran bilik darjah juga membantu pelajar mengenal pasti bidang yang perlu ditingkatkan dan memberikan maklumat yang diperlukan untuk membantu mereka memperbaiki prestasi akademik mereka. Ini juga memberikan pelajar kesempatan untuk mengambil tanggungjawab atas pembelajaran mereka sendiri dan meningkatkan kemahiran diri dalam pembelajaran dan pengajaran.

Dalam amalan terbaik, pentaksiran bilik darjah harus menjadi proses berterusan, yang dilakukan secara berkala sepanjang tahun pembelajaran, dan bukan hanya semasa atau selepas peperiksaan. Pentaksiran yang berterusan dan bersepadu dengan pengajaran dan pembelajaran boleh membantu memaksimumkan pembelajaran pelajar dan memastikan prestasi akademik yang lebih baik.


Pada 14 Mac 2023 yang lepas, saya telah diundang untuk berkongsi ilmu dan pengalaman tentang cara menentukan PBD di dalam mata pelajarab Bahasa Arab bagi sekolah rendah bersama guru-guru Bahasa Arab di Sekolah Rendah Islam Al-Huda, Gombak. Program ini berlangsung selama 3 jam dan ianya diisi dengan slot penerangan dan juga bengkel bersama para peserta.




Alhamdulillah. Ianya mendapat maklum balas yang positif daripada para peserta. Insya-Allah kalau ada rezeki, saya akan sekali lagi ke sana untuk perkongsian amalan terbaik pembelajaran Bahasa Arab.

Terima kasih diucapkan kepada pihak sekolah di atas undangan ini. Semoga para peserta dapat manfaatkan segala pengisian yang telah dikongsikan bersama. Jumpa lagi nanti!


MUALLIM HAZAR
16 Mac 2023

Post a Comment

0 Comments